1. Mi vette rá, hogy írni kezdjen?
Onnan
kezdeném, hogy egy olyan családban nőttem fel, ahol nem igazán írtak, de sokat
olvastak. Gyermekkoromban sokat festettem, rajzoltam, a természettudományok, a
földrajz, az irodalom érdekelt a legjobban. De ez még nem pecsételte meg a írói
sorsomat. Úgy gondolom, hogy gyermekként, mindenki ír, de nem tudja, hogy majd
mivé válik. A gyerekekben minden módon létezik egy költő, aki valamilyen módon
ki akarja fejezni magát, ezt úgy kell érteni hogy írdogál ezt-az. De ezt senki sem
tudja, hogy mivé válhat. Szerintem
később ez nálam egy tudatos választás
lett, azt hogy az ember írjon. 11-12 osztályos koromba kezdtem el tudatosan
írni. Iskolás éveim alatt látszódott is szépen fogalmaztam, de inkább mindig is
humán tantárgyak érdekeltek. Ez az emberben
csendesen érlelődött meg.
2. Hogy érezte magát az első verse
megírása, kötete megjelenése után?
Nem
mondható, hogy az akkori körülmények között nehezen jelent meg a kötetem, tehát
23-24 évesen már meg volt az első verses kötetem. Ez 1983-ban volt. Én addig
mér elég sok verset újra írtam, különféle stílusokban is dolgoztam, kiváltképp
a szürrealista (avantgard). Szerintem egy igazán jó verset az ember csak az
anyanyelvén írhat, de kellő hallással, valamelyest nyelvtudással az ember
idegen nyelven is tud írni, akár románul, franciául, de ez nem ugyanaz. Idézném
Weöres Sándort: „Idegen nyelven verset írni olyan, mint kesztyűben
zongorázni”. Amíg az ember elér az első
kötetig a cél, hogy ismerjék meg az embert tehát közölni kell. Ezek a versek nem a semmiből pattantak ki, ez
egy folyamat, jól meg kellett válogatni a tömény versekből a megfelelő
szöveget, így jött létre 1983-ban a „Tengerész Henrik” című kötetem. És, hogy
milyen amikor az első kötete megjelenik? Ez egy nagyon érdekes kérdés. Ezek
ilyen torokszorító dolgok, az ember meghatódik, tapasztalatot ad. Az első kötet
egy bíztató lépés az ember életébe, egy bónusz, egy útlevél arra, amelyekre
visszajeleztek. Én mindig el voltam bizonytalanodva, hirtelen szomorúságot éreztem,
valamit leírtam, valamitől eltávolodtam, de lehet ez egyféle szomorúság, hiszen
valami kiszakad az emberből. Az az övé is meg nem is, mert hát ilyenkor a
közölt versek elindulnak saját útjukra az olvasó felé. Vannak olyan költök, akik visszafele átírják
saját verseiket, pl. Szabó Lőrinc, de én ilyesmire nem vállalkozom, mert ez úgy
hívják pontatlanság és őszintétlenség, azért, mert azt amikor írtam, annyit
tudtam, úgy gondoltam. Ahogy ismert: kétszer ugyanabba a folyóba nem lehet
lépni. Második kötet az ember életében azt a kérdést veti fel: „nahát akkor
most hogy lesz?” az már nagyon komoly, az komolyabban meg van szerkesztve és az
is éli a maga életét. Ilyenkor az ember örömet is érez, de úgy, mint az elsőnél
itt is kiszakad, valami eltávolodik az emberből. Ilyenkor az ember a sírás
határán van, hiszen ürességet hagy az emberben.
3. Volt önnek olyan személy az
életében, akit példaképnek nevezhetne irodalom téren?
Nem volt. Az
az igazság, hogy gyerekkoromban elég sok mindenkit olvastam. Egy olyan színházi
családban nőttem fel (apám rendező, anyám színésznő), akikhez gyakran jártak
erdélyi magyar írók. Ettől eltekintve nagyon szerettem József Attilát, mai
napig olvasom, Babits Mihályt. Édesapámra nagyon felnéztem, de ettől nem
nevezhetem példaképnek. Sok hatást át kell engedjen magán az ember, hogy igazi
személyiséggé váljon, így válunk érdekessé. Meghatározó pillanat volt az
életemben a Gilgames és Homérosz olvasása.
4. Egy egy vers megírásával mennyit
szokott ön dolgozni?
Abból
indítanék, hogy Weöres Sándornak volt egy olyan diplomadolgozata, aminek az
volt a címe, hogy: „A vers születéséről”. Mindig erre hivatkozom, nem tudom
másképp elmondani, ő megírja, hogy melyik vers hogyan születik meg. A vers nem
keletkezik hirtelen az emberben, hanem a vers egy dallamfoszlány, az két-három
szó, nem érzés. Valamikor csak egy ötlet, van olyan amikor félig megálmodik az
ember,ami egy mondatból jön, van ami hirtelen jön. De van olyan vers is,
amelyet az ember egy-két éven át írja. Ez
a pontos kifejezés szavak kellenek egy vershez. Én mai napig kézzel írom a
verseket, nem tudok egyenesen géppel írni. Most is néha ceruzával vagy tollal.
Megtörténik az az eset is, hogy hibátlanul jön ki a vers, de van olyan is, amin
folyton javítunk. A vers maga egy rejtélyes folyamat. Léteznek olyan emberek,
akik géniuszok, de legtöbbször is a verseken komolyan dolgozni kell. Egy dolog,
ha az embernek van valami tehetsége, és más dolog az, ha megtanul írni. A
vershez nagyon biztosan oda kell nyúlni.
5. Hogyan befolyásolja önt a
magánéletében történő dolgok a versek tartalmát, írását illetően?
Ez csalóka
dolog, hiszen ha egyáltalán írásról beszélünk ahhoz szerkezet és stilizáció
szükséges. Én azt szoktam mondani, hogy úgy tűnik, hogy magánéleti dolgok is vannak
némely versekben, de ezeket mindig fenntartásban kell kezelni, mert a költészet
már maga stilizált. Kétségtelenül vannak ilyen verseim is, csak nem ajánlanám az
irodalmi történészeknek sem, sem a kritikusoknak, hogy ezekből kihámozzanak
valamiket a magánéletemmel kapcsolatosan. Verset írni, az óhatatlanul
szerepjáték. A magánéleti dolgok a romantika korban igen erős volt, de Petőfi
is stilizált. A romantikának az volt a lényege, hogy közvetlen legyen. Vannak olyan költők, akik a magánéletüket
mintha beemelnék a verseikbe, ilyen például Petri György, de kérem gyanakodni
tessék ennek valóságában. Nem szabad
elhamarkodott következtetést hozni.
6. Van bármilyen jelentősége annak,
hogy olyan sok helységnevet említ verseiben?
Ez inkább a
gyermekversekre jellemző, de a felnőtt versek egy részében is megtalálható, ezt
úgy szoktam hívni: jelenlétnek, sokféleségnek, dicsérete.
Azért van,
mint már említettem az legelején, szeretem a földrajzot, hatodikos korom óta
képeslap gyűjtő vagyok. Az egész világról van képeslapom.
Mindig
távolságot, ölelést ad az egésznek. Különben, elárulom, hogy Weörös Sándor is földrajz
szakot végzett ,és nála is megfigyelhető a tájnevek használata.
Na, már most
a gyermekversekben a játék kedvéért, székelyföldi helységnevek, többnyire a
játékért, de van számomra jelentőségük olyan mint egy létező és nem létező virtuális
világ birtokba vétele. A felsorolás, enumeráció fontos volt, Umberto Eco: A lista mámora,
ajánlom olvasásra…. A felsorolás már maga eksztázis.
Francia
szakon végeztem és két mű nagyon fontos volt nekem, két meghatározó 20. szabadi,
az egyik átlepett a 21. század-ba is,
Horhe Luis Borges, a 80 évek elején már elkezdtem olvasni, ezek mind a világ egymás
mellettiségéhez kapcsolódik, másik most nemrégiben halt meg, egy tanár ember
volt, Umberto Eco.
Ez a két
elért mű, Eco ,kiváló esszéket írt, nagyon érdekesek, mindent átölelő, a világ teljessége,
a világ szépsége, és tulajdonképpen ilyen Volces is.
Na, ugye a helyneveknél
tartottunk, és innen kanyarodtam ki, próbálom tartani magam, szerteágazó stílusát,
sok minden van erős hatással. Egy angol költött tudok megint mondani, Eliot,
egy nagyon nagy lélegzetű, szigorú költészetről van szó. Számomra legalább
annyira fontos volt a 20. század világlírája, mint magyar. Tehát azokat is jórészt magyarul
olvastam, kivétel ha nem volt francia.
7. A verseiben a zeneiség, a
ritmusosság
Többféleképpen
lehet a szavakat összefűzni. Kórus tag voltam, tudok énekli, 91-92, ekkor
jelent meg a kötetei, 89 után, nem lehetett rendszeresen közvetíti, cenzúra
volt, de ő közben dolgozott… 93-ban jelent meg az első felnőtt kötet, de abban
is már rég megírt versek vannak.
Szójáték: a játék miatt van, és az illető
vers tárgy ha megköveteli, nem csak gyermekversekben vannak, felnőttek is
vannak
(Szilágyi és
Hervai Gizella verseiben figyelhetőek meg legjobban a szójátékok)
Vannak más
költők akik sokkal komolyabban veszik a versekben a szójátékokkal való
játékokat, mint én a
szójátékok, és rímjátékok hozzátartoznak a költészethez (megint pl. mond, hogy
kik jobbak nála) a színességhez, a sűrítéséhez hozzájárulnak, játékos billegés.
(az angol metaforikus, tömör nyelv-Shakespeare-től kezdődik az angol nyelv….)
Latint
tanult 4 évig, de nem tud olyan nagyon jól.
8. Ki támogatta…
A szüleim
számára meglepetésként kezdtem, 11-12 osztályban, a választás időszaka, olyan
típusú voltam, aki nem hozta felszínre a
választásait, soha nem mondtam el, hogy
a szüleim kik.. támogatást leginkább úgy kaptam, hogy író, költő
társaimnak odaadtam a műveimet, elolvasták, igazán nagyon nehéz tanácsot adni
induló költőnek, nem lehet tanácsot adni, a szakmát meg kell tanulni és ha tehetség van, azt gondozni, dolgozni kell… rengeteget kell
olvasni, és szeretni, amit csinálsz.
Nagyon sok
embertől kapott támogatást, visszajelzések, 70 után, 80 évek elején, néhány
írástudó szeretett volna felfedezni. Apám, amikor látta, hogy komolyan verseket
írok, jó drukker volt, mindennek meg kellett tanulni az anatómiáját, meg lehet
tanulni szonettet is írni, de a használt forma nem teszi az embert költővé. Ha
az emberben nincs tehetség, az látszik, a penzumokon túl van a költészet, a
nyelv kezelése, kell az a plusz, ami túl van a formán, kell a sokféleség, a
nyelv hajítottsága.
A magyar
nyelv nagyon jó hangsúlyos, és hangsúlytalan verselésre, a hexameterek, a
disztichonok. egyszer hangsúlyos és hangsúlytalan. Fiatal korom óta törekszem a
zeneiségre.
9. Inkább felnőtt vagy
gyermekverseket ír szívesebben?
2008-tól,
kevesebb dolgot írtam, nincs időm, csak a töredékek gyűltek össze, de ln azt tartom, hogy nem is kell minden nap írni, az
agy és a csukló működésén van a lényeg. A lényeg a töredékeken van, elkezdem, írok pár sort, majd elrakom pát napra, egy hétre, egy hónapra vagy akár egy
évre, majd egyszer előkerül,… régebben írtam éjjel is, a reggelek, és a
délelőtteim foglaltak. Én bármit írok szívesen, legyen gyermek- vagy felnőtt
vers, csak lenne időm már rá. Amikor neki fogok, nem tudom, hogy abból gyermek
vagy felnőtt vers lesz, van amikor egy dallamból indul ki. Verset írni szeretek a
legjobban. Színdarabot szeretnék írni, a 80-as évektől meg vannak a
szinopszisaim. A költészeten kívül, leginkább a színház érdekel, a rendező, színdarabokat
megírni, ezeket szeretném megvalósítani még.
10.Van a
közel jövőben újabb kötet?
Nincs, az
elmondott okok miatt, nincs időm. A rendszerváltás után, mivelhogy kiadtak 2
kötetet is, azt hitték, hogy sokat írok, de ez nem így van, mert akkor fel volt
gyűlve, és így tudtam kiadni (a cenzúra miatt). Amikor kiad egy író egy
kötetet, akkor a saját kötetétől eltávolodik. Akkor van kész egy vers, amikor
kötetbe belekerül, eleje és vége van. A verseknek is meg van a maguk helyük a
kötetben, hogy hogy válaszolnak egymásnak. A zenét nagyon szeretem, de nem tudok egyetlen hangszeren sem játszani.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése